Blog






No Budget Show 5 % to piąta odsłona, dorocznej prezentacji środowisk artystycznych No Budget Show, działających na bazie tanich i wyszukanych materiałów, nietuzinkowych rozwiązań oraz bezpowrotnie zużytego czasu. Kreacje będące podstawą pięcioprocentowej edycji, budowane są przede wszystkim na chronicznym niedoborze środków i braku jakichkolwiek przestrzeni do materializacji przemyśleń zaproszonych artystów, są fundamentem idei NBS, które potwierdzają potrzebę konfrontacji takich postaw i będących za razem odległym odpowiednikiem, obowiązujących zasad obecnej art sceny.


Tegoroczny pokaz będzie miał miejsce w opuszczonym i czekającym na remont budynku, dawnego Domu Kultury Kolejarza w Lublinie. Sale dawnego kina z agresywnym wystrojem po odbywających się tu imprezach weselno-komunijnych ulegną wysokiej przemianie, niezbędnej do zaprezentowania zgloszonych projektów. Warto jeszcze wspomnieć, że ilość zdeklarowanych do pokazu artystów znacznie przekroczyła nasze oczekiwanie, przekraczając magiczną cyfrę 50 osób.



Organizatorem wystawy jest Robert Kuśmirowski. 



Robert Kuśmirowski - polski artysta współczesny, performer, twórca instalacji, obiektów, fotografii. Studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Podczas studiów przebywał na rocznym stypendium w Beaux-Arts Rennes we Francji. W 2003 uzyskał dyplom w pracowni rzeźby Sławomira Mieleszki. Zadebiutował w czasie studiów (w 2002) wystawą indywidualną w Galerii Białej w Lublinie, gdzie zrekonstruował stację kolejową. Przestrzeń galerii, zaaranżowana z rozmachem, zachęciła później kuratorów do wykorzystania z niej wagonu na wystawie Novart.pl w Krakowie. Ten sam wagon pojawił się także w 2006 na Biennale w Berlinie w byłej szkole żydowskiej dla dziewcząt.

W 2003 w ramach akcji artystycznej przejechał rowerem marki A. Wolberg z lat 20. XX wieku trasę Paryż-Luksemburg-Lipsk. W 2004 został nominowany do Paszportów "Polityki". Brał udział w wystawach w kraju i zagranicą. Miał także wystawy indywidualne, związany jest z Fundacją Galerii Foksal.



Lista zaproszonych uczestników do wystawy No Budget Show 5% :



Anna Nawrot, Jan Gryka, Tomasz Zawadzki, Sławomir Toman, Grzegorz Pawlak, Milena Brudkowska, Natalia Nestorowicz, Ignacy Oboz, Karol Grzelak, Patryk Lidwin, Alicja Pulik, Natalia Wierzbicka, Paulina Daniewska, Szymon Popielec, Dominik Kowalczyk, Rafał Namiota, Elżbieta Król, Maja Długosz, Zuzanna Ziółkowska, Seweryn Chwała, Rafał Czępiński, Marzena Bis, Marcin Proczek, Magdalena Pajdowicz, Ewa Kurasiewicz, Piotr Szczur, Jolanta Lach, Paula Jezior, Karolina Miszczak, Magdalena Paczuska, Barbara Grzesik, Mateusz Krasoń, Michał Zachara, Dominika Łągwa, Justyna Kiersztyn, Kamil Wiśniewski, Judyta Bartmańska, Magdalena Cękała, Magdalena Mazur, Róża Stelmach, Sebastian Krok, Urszula Pieregończuk, Kamila Czosnyk, Liwia Sztyc, Anna Zielonka, Daniel Małecki, Marcin Kokoszko, Radosław Włodarski, Krzysztof Bryła, Paweł Pawłuk, Paulina Chreścionko, Robert Kuśmirowski, Krzyś Daniewski



Wystawa czynna do 28.VII.2013r. od poniedziałku do soboty w godzinach 14:00-16:00







Płot
BWA Awangarda, fotorelacja




Wielkie podziękowania dla Aleksandry Bełz-Rajtak oraz Karoliny Miszuk
bez których nie było by żadnej dokumentacji, tego ważnego dla mnie wydarzenia. Dzięki!















































Plakat promujący wystawę Przypływ-Odpływ

Każdy z nich pochodzi z Lubelszczyzny. Każdy odebrał wykształcenie artystyczne – przynajmniej w podstawowym zakresie. Każdy przyjechał do Wrocławia kontynuować działalność i rozwój twórczy.  Dla jednych Wrocław okaże się jedynie przystankiem,  dla innych miejscem docelowym.
Twórcy ci, to młodzi ludzie w wieku około 25-30 lat. Pokolenie, dla którego trauma wysiedleń jest w jakimś stopniu zabliźniona, a poczucie obcości nabiera innego kontekstu, gdzie podróż artystyczna spotyka się z historią sprzed kilkudziesięciu lat. Oczywiście, artyści nie odnoszą się tylko do tożsamości lokalnej. Nie starają się za wszelką cenę zilustrować życia z perspektywy artystycznego emigranta, lecz  podejmują także autorefleksję na temat wpływów i odpływów dokonujących się w ich życiu. Często są to działania odnoszące się do religii, ciała, życia codziennego lub też chęci od niego oderwania się…
Artyści biorący udział w wystawie: Aleksandra Bełz-Rajtak, Grzegorz Bolibok, Krzysztof Bryła, Justyna Dybala, Miłosz Flis, Adam Grudzień, Paulina Hendigery, Seweryn Jański, Paweł Marcinek, Michał Mejnartowicz, Michał Nowicki, Kamil Pieczykolan, Paulina Pluta, Krzysztof Rubach, Agnieszka Siebielec, Bogusława Trela, Ola Wach, Karolina Włodek, Kamila Wolszczak



Popielniczka, akryl na płótnie, instalacja malarska













Już 31 maja (piątek) w Bramie Oławskiej we Wrocławiu (przejście podziemne przy Galerii Dominikańskiej )  następna odsłona projektu NEKROLOG. 
Tym razem obrazy wrócą do przestrzeni miejskiej....


NEKROLOG - PRZEJŚCIE




„Nekrolog” to wystawa malarstwa zainspirowana przez przycmentarne (i nie tylko) tablice z nekrologami. Setki nekrologów, które przez lata pojawiały się na tablicach, a ich „resztki” piętrzyły się na sobie, przenikały, zostawiając swój ślad.
Pamięć o ludziach, których mógł znać „z widzenia”, przechodzić obok, nieświadomie współistnieć w jednym mieście, ponieważ pierwowzory obrazów znajdują się w autentycznych przestrzeniach/kontekstach miast, w których mieszkał autor: Biłgoraj, Lublin, Zamość i Kazimierz Dolny.
Na tablicach nie znajdują się jedynie nekrologi, lecz również inne ogłoszenia: „wyprzedaż węgla”, informacje o nowo otwartym „ciucholandzie” itd. Sąsiedztwo nekrologów, które są informacją o odejściu człowieka, z informacjami komercyjnymi: typu skup węgla, powoduje szereg, często sprzecznych sygnałów informacyjnych.

31 maja

17:00 - 19:00





Zdjęcia: Adam Grudzień, Aleksandra Bełz-Rajtak







































Niecodzienne wydarzenie artystyczne w industrialnym wnętrzu -„Transakcja łączona III”

Wymiana doświadczeń między dwiema artystycznymi uczelniami, współpraca wykładowców ze studentami przy tworzeniu wspólnej wystawy - to wszystko w opuszczonych, industrialnych pomieszczeniach „Dawnej Stolarni”. W ten sposób można było spędzić jeden majowy wieczór podczas „Transakcji Łączonej III”, niecodziennego wydarzenia na artystycznej mapie Wrocławia.

Wydarzenie „Transakcja łączona III” miało miejsce  07.05.2013 roku w budynkach należących do Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, znane lepiej jako pomieszczenia „Dawnej Stolarni”. To już trzecia odsłona wrocławsko-poznańskich spotkań na gruncie sztuki. Hasłem przewodnim wystawy była wymiana myśli, idei i dzieł sztuki, a także postaw artystycznych i dydaktycznych. Tegoroczna edycja miała jednak odmienny charakter, promowała media nie-elektroniczne, stąd też podtytuł „Unplugged”.
Uczestnikami byli przedstawiciele grona pedagogicznego i studenckiego z Poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego i Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Wydarzenie zorganizowane zostało przez Katedrę Mediacji Sztuki Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, przy współpracy z Wydziałem Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, Centrum Sztuki WRO, oraz Zakładu Nowych Mediów Instytutu Dziennikarstwa  i Komunikacji Społecznej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Dziedziniec "Dawnej Stolarni". Fot. Miron Mattoszko

Miejsce, w którym odbyło się wydarzenie, było niezwykle charakterystyczne, i w swojej surowości bardzo wiele oferujące. Na uwagę zasługiwał ascetyczny wygląd pomieszczeń, oraz ich industrialny charakter. Atmosfera zaniedbanego budynku, który zyskuje dzięki wystawie nowego znaczenia, była  silnie odczuwalna. Skomplikowany układ pomieszczeń, skupionych wokół oszklonego dziedzińca, sprawił że miejsce stało się idealną scenografią dla wystawy, a także alternatywą dla tradycyjnych galerii.
Podział na dwie grupy uczestników był widoczny. Studenci z Poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego prezentowali swoje prace jako zamknięte całościowo obiekty, niekiedy w ramach czy wręcz podświetlanych gablotach. Interesującym obiektem był termofor z podpisem „przyjemność” umieszony w podświetlonej gablocie. Wrocławscy uczestnicy postawili z kolei na naturalność, współgrającą z miejscem, i swoje dzieła prezentowali bezpośrednio przymocowane na ścianach czy na podłodze „Stolarni”. Poziom prac był zróżnicowany, co pokazywało rozpiętość zainteresowań studentów i wykładowców. Na uwagę zasługuje także fakt, że jest to wspólna wystawa zarówno wykładowców, jak i ich podopiecznych.

 Widzowie przy jednej z instalacji. Fot. Miron Mattoszko. 

Wśród prezentowanych obiektów obejrzeć można tradycyjne produkty sztuki, takie jak grafika, malarstwo czy obiekty przestrzenne, a także bazujące na łączeniu różnych technik. Wiele obiektów zasługiwało na uwagę dzięki swej świeżości ,ale przede wszystkim sposobie prezentacji, doskonałemu zgraniu poszczególnych sal. Przy tak dużej ilości prac bardzo różnych twórców, organizatorom udało się uniknąć chaosu, wystawa sprawiała wrażenie spójnej i przemyślanej.

Unikalny charakter wernisażu podkreślony został performatywnym tańcem cieni, w wykonaniu studentki II roku Mediacji Sztuki - Klaudyny Lewczuk, oraz prezentacją strojów jej kolegi z roku, Krzysztofa Perzyny. Taniec odbył się pod kurtyną, przy akompaniamencie bębnów , co nadawało mu tajemniczego, rytualnego charakteru. Hostessy prezentujące stroje Perzyny krążyły wokół zaproszonych gości, rozdając na tacach ogórki kiszone. Zestawienie baśniowych, nieco nierealnych strojów, z fragmentami ogórków na wykałaczkach było właśnie głównym, zaskakującym zamierzeniem twórcy.
Zaproszeni goście podczas performance .Fot. Miron Mattoszko. 
Impreza miała charakter niszowy, co podkreślali zaproszeni goście. W „Dawnej Stolarni” widać było głównie środowisko zebrane wokół Akademii Sztuk Pięknych i znajomych tej grupy. Mimo wszystko jednak wystawa „Transakcja Łączona III” jest niecodzienną inicjatywą, i na tle wielu artystycznych wydarzeń prezentuje się naprawdę ciekawie.


Justyna Pat








M3, Wrocław 2012




Brak komentarzy:

Translate

Łączna liczba wyświetleń